Basisschool in Beweging klaar voor volgende fase

Maastricht Sport werkt aan vernieuwd Basisschool in Beweging programma

Al enkele jaren is Maastricht Sport actief op de Maastrichtse basisscholen, o.a. met het Basisschool in Beweging (BIB) programma. Nu de basis goed staat, gaat Maastricht Sport een nieuwe fase in met de doorontwikkeling van ‘Basisschool in Beweging’. Het doel is het bewerkstelligen van een verdergaand gezond klimaat op de basisschool, waarbij naast sport en bewegen, ook meer ingezet wordt op een gezonde voeding en het signaleren en doorverwijzen van leerlingen met een achterstand. Het streven is om in het nieuwe schooljaar een pilot te starten op één basisschool in Maastricht. In een interview met Erwin Dassen, combinatiefunctionaris Sport & Bewegen bij Maastricht Sport, vertelt hij alle ins en outs van het vernieuwde BIB-programma.
 

Toekomstige gezondheid
Maastricht Sport werkt structureel en integraal aan gezondheid(s)-, sport- en beweegthema’s, om ook op langetermijneffecten te bereiken. ‘Basisschool in Beweging’ is een langlopend programma voor basisschoolleerlingen waarbij, op basis van de wensen en behoeftes van de school, een programma op maat wordt samengesteld. Erwin: “Het bevorderen van de gezondheid, sportparticipatie en beweging van kinderen en jongeren heeft voordelen. Op jonge leeftijd wordt een belangrijke basis gelegd voor de toekomstige (on)gezondheid. Een deel van de diverse problematieken op volwassen leeftijd is al in de jeugd te voorkomen, of uit te stellen, door gezond gedrag te stimuleren. De BIB-aanpak is een effectieve manier om aan gezondheid, sport en bewegen te werken.”
 

BIB 1.0 vs. BIB 2.0
In de afgelopen jaren is de onderwijsomgeving veranderd. Het draagvlak voor sporten en bewegen is bij de scholen aanzienlijk vergroot en scholen investeren graag zelf mee in het verbeteren van het positieve beweegklimaat. Erwin: “Met de doorontwikkeling van het BIB-programma zullen we ons blijven richten op sport, beweging en gezondheid. Echter gaan we wel sterker inzetten op het realiseren van een duidelijke gedragsverandering, waarbij de focus in eerste instantie gericht zal zijn op de scholen in wijken met een lagere sociaaleconomische status.”
 

Samenwerken is essentieel
Om structurele gedragsverandering te realiseren, is een omvangrijkere samenwerking met meerdere werkvelden essentieel. Het gedrag van kinderen wordt immers ook buiten school gevormd. Omdat de thematieken binnen het doorontwikkelde BIB-programma diverse beleidsvelden raken, zullen ook de kosten en inhoud afgestemd moeten worden. Erwin: “Hierdoor kan sport en bewegen meer geïntegreerd worden binnen het sociale domein. Uiteindelijk zou het mooi zijn als we er gezamenlijk voor kunnen zorgen dat de vernieuwde BIB-aanpak verankerd wordt in het schoolcurriculum en de continuïteit van het programma met structurele financiering kunnen bestendigen.”

Om te komen tot dit ‘Maastrichtse model’ heeft Maastricht Sport het lectoraat van Fontys gevraagd om het proces van doorontwikkeling als onafhankelijke partij en kenniscentrum te begeleiden.
 

Het signaleren en doorwijzen van achterstanden
Het programma zal modulair worden opgebouwd, met de BIB-aanpak als vertrekpunt. Scholen behouden het eigenaarschap en investeren in draagvlak binnen het gehele Integraal Kind Centrum (IKC). Erwin: “Naast het verbeteren en vergroten van het beweegaanbod voor, tijdens, tussen én na school, zal het signaleren en doorwijzen van leerlingen met een motorische en/of sociaal-emotionele achterstand een belangrijke pilaar van het programma worden. Sport wordt bij deze problematieken als middel ingezet.”
 

Oudercomponent & voedingsaanbod
Als laatste zal de oudercomponent en het eventuele voedingsaanbod in het programma worden opgenomen. Scholen kunnen op basis van wensen en behoeften onderdelen van het totale programma kiezen. Op deze manier hoopt het programma maatwerk te kunnen leveren in inhoud en fasering.
 

Integrale aanpak
Daarnaast zal er nauw worden samengewerkt met afgevaardigden van MosaLira stichting voor Leren, diverse beleidsvelden en partners. Kindpartners als KDV en mogelijke BSO, fysiotherapie, Traject, GGD en JOGG zullen meer draagvlak en eigenaarschap binnen school creëren. De Gemeente, bestaande uit beleidsmedewerker onderwijs, sociale zaken en sport, zal de betrokkenheid vergroten om te komen tot een breed gedragen visie. Maastricht Sport, verantwoordelijk voor de coördinatie en vakleerkracht LO+ zal de visie en middelen verenigen voor een integrale aanpak.
 

In de praktijk
Bij de reeds aangesloten scholen zullen de mogelijkheden van het doorontwikkelde BIB-programma onderzocht gaan worden. Erwin: “Van de eerste lichting scholen loopt het vierjarige actieplan langzaam ten einde. Met deze scholen gaan we het actieplan evalueren en nieuwe doelen stellen in het kader van het vernieuwde programma. Uiteraard hopen we ook nieuwe scholen te betrekken bij het nieuwe Basisschool in Beweging-programma. Per school zal er een projectgroep worden samengesteld die gezamenlijk werken aan gerichte acties. Iedere school kan hierbij zijn eigen netwerk inzetten om de uiteindelijke doelstellingen op weg naar een gezonde school te bereiken. Op basis van inzichten in gezondheidsproblemen, bewegingsachterstanden en sociaal emotionele achterstanden en risicofactoren van leerlingen worden de activiteiten die het beste bij de school passen bepaald.”

Om de doorontwikkeling van Basisschool in Beweging in de praktijk te testen, start er in september van dit jaar een pilot op basisschool Manjefiek.