Werkwijze Gezond Kindcentrum in Beweging

Gezond Kindcentrum in Beweging helpt kindcentra structureel te werken aan een gezonde leefstijl bij kinderen, met aandacht voor zowel bewegen als voeding. Door een integrale aanpak, samenwerking met professionals en een heldere structuur zorgen we voor duurzame veranderingen binnen het kindcentrum.
 

Modulaire aanpak

Elke school is anders. Daarom is onze methodiek modulair en flexibel opgebouwd. Scholen kiezen zelf of ze willen werken aan het thema bewegen, gezonde voeding, of aan beide. De aanpak sluit aan op de actuele situatie en behoefte van de school. Samen met een adviseur van Maastricht Sport bepalen scholen hun route richting duurzame gedragsverandering. Hierbij is draagvlak en eigenaarschap binnen de school essentieel om echt verschil te maken en de doelen te behalen.

Samenhangende en duurzame gedragsverandering

Gedragsverandering werkt pas echt als de omgeving meedoet. Daarom betrekken we niet alleen leerlingen, maar ook ouders, leerkrachten en de wijk. Zo ontstaat een gedeelde verantwoordelijkheid en een gezonde leefomgeving. We bieden activiteiten aan voor, tijdens en na schooltijd, zodat gezond gedrag op verschillende momenten geoefend en versterkt wordt. Met deze integrale aanpak maken we gezond leven onderdeel van het dagelijks ritme.

Onderwijs GKB figuur bewegen
Onderwijs GKB figuur voeding

De vijf stappen van onze aanpak

  • We starten met een analyse van de huidige situatie op school, via een online checklist. Dit geeft ons visueel inzicht in welke onderdelen al goed geregeld zijn en waar nog kansen liggen op het gebied van bewegen en gezonde voeding. De school vult dit samen met een adviseur van Maastricht Sport in, verdeeld over vier leeftijdscategorieën.

  • Op basis van de analyse stellen we samen doelen op: wat wil de school bereiken, op korte én lange termijn? Zo helpen we scholen gerichte keuzes te maken en focus aan te brengen in hun beleid.

  • Daarna zetten we concrete stappen. Bij elk doel horen acties: bijvoorbeeld het invoeren van gezonde traktaties, het inrichten van een actief schoolplein, of het betrekken van ouders bij het stimuleren van gezonde gewoontes. We gebruiken eenvoudige hulpmiddelen om de wensen en behoeften van leerkrachten en ouders goed in kaart te brengen.

  • We gaan aan de slag met de uitvoering van het actieplan. We zoeken hierbij naar samenhang tussen acties. Wat draagt bij aan meerdere doelen tegelijk? Hoe versterken maatregelen elkaar? Denk aan een les ‘bewegend leren’ die ook sociale vaardigheden bevordert, of samen een gezonde lunch bereiden waarin bewegen, samenwerken en voeding samenkomen. Zo maken we slimme combinaties en benutten we tijd en inzet optimaal.

  • Tot slot monitoren we samen de voortgang. Zijn de doelen behaald? Wat werkt goed en waar is bijsturing nodig? Door regelmatig te evalueren, blijft de aanpak dynamisch, effectief en toekomstbestendig.